Túrázás Nepálban II. – Ruházat

Akárkivel beszélgettem Nepálról borzasztó mód meglepődött, hogy egy 28 kg-os zsákkal vágtam neki a hegyeknek. Az igazság az, hogy baromi nehéz volt, serpát viszont elvből nem fogadtunk. Mindenkinek elmondtam: ha most mennék, már teljesen máshogy csinálnám.

Nem volt egyszerű felkészülni egy ilyen túrára. Valójában fogalmunk sem volt arról, mi vár minket a hegyekben. Ezért mindent vittünk, amit csak lehetett. Na jó, mindent nem. Viszont így utólag most leírom mi az, amire ruha terén tényleg szükség lehet, és mi az ami teljesen felesleges volt!

Napsütés a hegyekben

Mi arra készültünk, hogy a hegyekben körülbelül 5-15 fok lesz. Ez az a hőmérséklet, ami még dzsekis, pulóveres, de nyilván az esetleges esőre, hóra külön felszerelést vittünk. A valóságban ez kicsit más. Ha túrázol igyekszel ezt világosban tenni. A himalájában, bár tényleg nincs 30 fok erősen süt a nap. Ezért a túránk 80%-ában pólóban teljesítettük az utat. Teljesen felesleges volt 2-3 pulóvert pakolni. Viszont sikerült 15 fokban leégni a hegyekben, tehát ezzel számoljatok. Egy rövid nadrág sem hülyeség, ha befér.

Mi van ha havazik?

A hó hatalmas probléma lehetne egy ilyen túrán. Ez elsősorban nem azt jelenti, hogy hideg van és fázunk, hanem azt, hogy csökken a látótávolság és sokkal nehezebb tájékozódni. A túraösvény nem egy autópálya, könnyen le lehet térni az útról. A sziklás-köves talaj csúszóssá válik, pláne ha még rá is fagy valamennyi a megolvadt hóból. Ez a sebességünkből és energiánkból is sokat vesz vissza.

A Gokyo az évnek ebben a szakában – október – nem havas. Viszont a csúcs közelében, vagy a Cho La Pass-on – ha át akarunk kelni az Everest alaptáborba, erre tehetjük meg – havazhat. Rossz időben az átkelés veszélyes. Tehát hó esetére külön felszerelést vinni – pl.: hágóvas, jégcsákány, síszemüveg – felesleges. Ebben az időben úgy sem tudnánk tovább menni. Azok a szakaszok pedig, ahol ennek valószínűsége nem elhanyagolható opcionális (nem tudsz aludni se a Gokyo Ri-n, se a Cho La Pass-on, tehát ha ennyire rossz az idő nem mész arra).

Szél és eső

Az előzőnél sokkal kisebb, de valószínűbb probléma a szél. Sokszor előfordul, hogy szélcsatornán visz a túra. Ezáltal, ha szeles az idő, elég sokáig nagy széllel kell számolni. Vihetünk széldzsekit is, de érdemes megfontolni a mellény használatát. A széldzsekivel az a gond, hogy nagyon meleg, mikor süt a nap.

Az eső már keményebb dió, ez sem olyan mint a hó. Esővel számolni kell, már akár a túra elejétől kezdve. Mivel általában az esőkabát szélbiztos is, helyet tudunk spórolni, ha csak kabátot viszünk és mellényt nem. Minden esetre esőruha kötelező. Nadrág is. Nagyon kevés helyet foglal, súlyra is elenyésző, és esőben rengeteget dob az ember életkedvén. Az esőkabát önmagában annyit ér, hogy nem a felsőtested ázik szét, hanem a lábaid. Tehát nadrág nélkül sokat ér, de nem eleget.

Hány napra pakolj?

Nehéz ez a kérdés. Nyilván ismerni kell saját jellemzőidet, hogy ki tudd számolni. Az biztos, hogy egy 12 napos, hátizsákos túrára nem érdemes 12 napi ruhát vinni, mert rengeteg cucc. Láttam persze fiúkat-lányokat trekkingelni serpa karavánnal… Ez nem az a hely, ahol muszáj átöltözni a vacsorához.  A legfontosabb, hogy zokni, és alsónemű legyen nálunk, azt érdemes minden nap cserélni.

Egyébként durván 3-4 napi ruha kell, lehetőleg gyorsan száradó. Ha mosol – mosógép nélkül – a zsákodra fel tudod rakni a ruhát száradni. Arra ne számíts, hogy a szobákban este megszárad, mert ilyen velünk egyszer se történt. Baromi hideg volt este. Viszont túra közben a nap tényleg erősen süt, jó esélyek vannak.

A fővárosban sok mosodát fogsz találni. Szóval ha van ott 2 napod, ki tudod mosatni a ruháidat. Ezt én is megtettem és nem volt vele baj. Tehát ha másfelé is mész, vagy nem csak túrát tervezel, hanem több programot nepálban – rafting, safari, városnézés, stb. -, ez jó opció.

Készülés a hidegre

Itt megint kérdés ki mennyire fázós. Kell egy sál, egy sapka. Illik 2-3 kesztyű, amit egyszerre tudsz hordani. Tehát a rendes kesztyű alá egy vékony selyem jellegű anyagból. Aláöltözetet én egyszer hordtam, amikor a csúcsra mentünk fel. 5000 környékén már hideg van, érdemes felvenni, addig nem kellett. Tehát maximum két aláöltözet, de inkább egy. Pulóver szintén ilyen, max 2, egyik biztosan polár legyen.

Szintén érdemes 1-2 pár vastag zoknit venni. Az rendkívül fontos, hogy a lábad ne fázzon. Tehát a bakancsod legyen jó, és legyen nálad vastag túrazokni. Nagyjából ennyi jutott eszembe. Nem is feltétlen a micsodán van a hangsúly, hanem a mennyin. A ruha sok helyet foglal, és nehéz is. Csak okosan!

You may also like...

1 Response

1. 2016-01-11

[…] ésszel pakoljuk, mert sok súlyt és helyet foglalnak! Már írtam erről is egy bejegyzést itt, de azért itt is hangsúlyozom: nem kell 4 pulóver, se 3 sál. Igyekezz nagyon okosan pakolni, […]