Utasbiztosítás veszélyes országokba
Miért kössünk biztosítást?
Mindenki tudja, hogy a kórházi ellátás költséges, még itthon is, nem hogy külföldön. Hogy az ilyen típusú költségek ne hozzanak kellemetlen helyzetbe érdemes utasbiztosítást kötni. Ezen túl gyakran túrázni megyek külföldre, és szeretném felhívni minden túrázó figyelmét arra, hogy miért érdemes megkötni erre a külön biztosítást.
Ugye amikor az ember a kórház mellett töri ki a bokáját, viszonylag egyszerű a helyzet. Viszont mi van, ha egy hegyen nem bírsz lábra állni, 3 órára a következő autóúttól? Bizony, van, hogy légimentésre van szükség. Ráadásul ez nem csak a mi felelősségünk! Miért érdemes kötnünk feláras biztosítást az extrém sportokra? Mert különben nem csak magunkkal szemben járunk el felelőtlenül, de az egész közösséggel szemben, akik ezt a sportot képviselik. Miért mondom ezt? Térjünk vissza a helikopteres mentéshez.
A helikopteres mentés költségeit -biztosítás esetén – közösségi alapon fizetjük ki. Tehát nem egy, hanem sok ember biztosításából tevődik össze. És amennyiben ez nem tevődik össze, miből finanszírozzák meg a légimentést? Erre így érdemes gondolni. Két dolgot kell megjegyezni, az egyik: ha nem kötsz biztosítást és baj van, a te pénzed fogja bánni, mert egyedül fizeted majd az esetenként hatalmas költségeket. Lehet úgy hozzáállni, hogy veled nem történik majd semmi, de ekkor is kitolsz másokkal, mert a biztosítás közösségi szolgáltatás. Sok ember fizeti, hogy senkinek se legyen rossz.
Biztosítás veszélyes országokba
Bár maga a biztosítás felfogható egy előbb leírt közösségi felelősségvállalásnak, sajnos az üzlet és a hozzá nem értés igyekszik ezt is bemocskolni. A biztosító cégek olyan biztosításokat szeretnének megkötni, amikért soha nem kell fizetniük semmit. Ettől kezdve minél hasznosabb valamire biztosítást kötni, annál nehezebb.
Rengeteg biztosító már európán kívül sem köt biztosítást. Vagy ha igen, akkor felárral. Mi példánkban sajnos Nepál a földrengés után le lett minősítve I. Utazásra nem javasolt célországra. Tehát ez volt a második dolog, amit meg kellett kérdeznünk: ilyen esetben is érvényes-e az utasbiztosítás? Meg fog minket lepni a többség válasza: nem. Thaiföldön pedig hivatalosan katonai diktatúra van, amit szintén külön meg kell kérdezni a biztosítónktól, hogy probléma-e számukra?
Egyik legjobb barátomnak fakadtam ki ennek láttán, tudva, hogy korábban őt is bekaszlizta az OVB. Mindig azzal felelt, hogy képzeljem magamat a helyükbe, én se adnék olyan embernek biztosítást, akivel baj történhet. Az igazság az, hogy emiatt a szemlélet miatt nem kötnek szerintem az emberek biztosítást. Mert amennyiben ez igaz, a “másik oldal” sem hülye: miért kötne biztosítást valaki, ha úgy se fog történni vele semmi. Szerintem ez a két szemlélet rossz, és mindkettőtől egyformán el kéne távolodnunk. A biztosítóknak és közembereknek, a reklámjaikhoz hasonlatosan egymást kéne segíteniük. Na de térjünk vissza Nepálhoz – Thaiföld biztosítási szempontból egyszerűbb volt, ezért csak megjegyeztem –.
Amennyiben mégis találunk olyat, aki hajlandó I. Utazásra nem javasolt célországra is – felárral vagy anélkül – biztosítást kötni, még ne örüljünk. Érdemes megemlíteni, hogy egyébként trekkinggelni megyünk, ami természetesen extrém sportnak minősül a biztosítók esetében. Nem ragozom sokáig, egyetlen egy biztosító volt hajlandó ezt számunkra biztosítani – ami nem azt jelenti, hogy ők a jófiúk, hanem, hogy vakok közt a félszemű a király -, ez pedig a uniqua volt. Tehát hasonló esetben hozzájuk érdemes először fordulni. Amennyiben te biztosítási ügynök vagy és tudsz nekem mást ajánlani, ne tartsd magadban. Én aztán nem a uniqua embere vagyok.
Egyébként a szerződési feltételeket itt találjátok, míg a roppant kedvezményeket itt.
Mitől lett utazásra nem ajánlott ország Nepál?
Szóval Nepál a földrengést követően utazásra nem javasolt célország lett. Ezt a besorolást a Külgazdasági és Külügyminisztérium határozza meg és véletlenül sem akarnék politizálni. Valószínűleg ez már a finomított rendszer, hiszen bármilyen magyar állampolgár utazgathat, ha tud.
Azt is megértem, sőt köszönöm, hogy a kormány segít felbecsülni az egyes országokba való beutazás veszélyességét. Azonban mikor felvettem a kapcsolatot, sajnos semmilyen információval nem tudtak szolgálni az ott kialakult helyzetről. Csak annyit mondtak: veszélyes. Ez alapján megbecsülni, hogy mennyire veszélyes egy hely, nem lehet. Az, hogy felhívják az emberek figyelmét arra, hogy legyenek óvatosak hasznos, de az, hogy ezáltal ellehetetlenítik az utasbiztosításokat is, kicsit unfair. Továbbá az, hogy egy általuk veszélyesnek ítélt helyről nem tudnak naprakész – sem semmilyen – információt adni azért kellemetlen, mert általánosságban ezekről merül fel kérdés, nem pedig a biztonságosnak ítélt helyekről.
Én jártam a fővárosban, illetve abban a régióban, ami még a cikk írásakor is I. szintre van sorolva, és abszolút nem brutális a helyzet. A hegyekben, ahol megrongálódott utakról, és fosztogatásról írnak, abszolút rend és tisztaság uralkodik. Csak becsületes emberekkel találkoztam, és egyetlen bűnügyről sem esett szó egész utazásom során.
Remélem a Külgazdasági és Külügyminisztérium felvesz majd valakit – nevezzük a foglalkozást dolgozó diplomatának –, aki ezekbe az országokba ellátogat és hasznos információkat nyújt számunkra (és számukra) arról, mi is zajlik ott pontosan. Én szívesen vállalom 🙂