Bankkártya konfliktus – Utazás bankkártyával vagy anélkül.
Elég gyorsan megértettem miért csináltat minden valamire való utazó legalább egy tartalék bankkártyát. Na jó, annyira nem gyorsan, mert kellett hozzá 1-2 év, és ez az incidens. Minden esetre jövőhéten irány Portugália, a hétvégén pedig nyom nélkül eltűnt az egyetlen kártyám.
Az ember azt gondolhatná, hogy semmi gond. Itthon vagyok, de jó hogy most történt és nem akkor, mikor épp úton leszek! Hát nem. Az igazság az, hogy ez most pont ugyanolyan szívás. Miért? Mivel a bankok nagyjából 30 évvel vannak lemaradva az informatikában, és ezt most minden túlzás nélkül mondom… Útlevelet (ami személyazonosításra is jó) akár 1 nap alatt lehet csináltatni, na nézzük a kártyát 🙂
Egy új bankkártya létrehozásának az ideje az én bankomnál (CIB) 2 hét… Megjegyzem azért, hogy mikor ezt a kártyát csináltattam 1 év alatt küldték ki. Emellett kiküldtek (vajon kinek?) és aktiváltak még egy kártyát, amit én soha nem kaptam meg, és tavaly, mikor ez kiderült letiltattam, de addig érvényes volt. Felelősségük egyikben sincs… Viszont az alatt az egy év alatt amíg nekem nem volt kártyám, folyamatosan bankfiókban kellett pénzt felvennem, ami borzasztó drága.
Mindegy ez nem is ide tartozik. A lényeg, hogy én jövőhéten utazom, a kártya viszont csak 2 hét múlva lesz kész…
Egy bankkártya nem bankkártya
Kicsit visszatérve az előző felismerésemre. Külföldön egy bankkártyával rohangálni amúgy sem bölcs dolog. Erre szép lassan én is kezdtem ráeszmélni, csak eddig nem cselekedtem. Vannak ugyanis olyan helyek, ahol csak bizonyos bankkártyákat fogadnak el. Pl.: Hollandia jelentős részében csak a Master Card megy, abból is csak olyan, ami nem hitelkártya. Szintén érdekes, hogy az autóbérlés (néhány helyen az étterem vagy szállásfoglalás is ilyen) rengeteg esetben csak hitelkártyával működik, sima bankkártyával nem.
Erre itthon nemigazán gondolunk. Nyilván a hazai bankok olyan kártyákat adnak, ami itthon mindenhol működik, de nálam is volt már olyan couchsurfer, aki a BKV automatában nem tudott PayPass-al fizetni, de 5 perccel később a boltban simán… Szóval ne gondoljuk, hogy ez azért van, mert nálunk minden annyira jól ki van találva.
Ha pedig ezt nem is nézzük, akkor is annyi utazónál olvasom, hogy külföldön van, és valami baj történt… elveszett a bankkártya, ellopták, letiltotta a bank, nem tudott vele fizetni, nem adta vissza az automata, stb, stb, stb. Most pedig az én blogom is belép ebbe a sorba, ha bár kicsit rendhagyó módon… hiszen ugye még itthon tűnt el, viszont egy utazás előtt.
Bankkártya tiltás, igénylés avagy pótlás
Na először is, én nem szeretem a bankrendszert. Totál monopol helyzetük van… bármit is sulykol nekünk a média, ők azt csinálnak amit csak akarnak, totál semmilyen felelősségük nincs. Most viszont türtőztetem magamat és csak a pótlásról fogok beszélni.
Telefonon is lehet már kártyát pótolni. Aki várt már órákat bankban, tudja ez mekkora dolog. Hétfő reggel felhívtam a CIB-et (kb. csak hajnalban vagy munkaidőben elérhetőek), majd elmondtam mi van. Egyből le is akarták tiltani, én pedig hősiesen ellenkeztem.
A baj ugyanis a következő, letiltják, küldenek egy másikat, és a kettő között van két hét, amíg se pénzed, se semmid. Ahhoz pedig hogy a kártyádat más ne használhassa elég a limitjeit 0Ft-ra állítani. Mi a különbség? A kártyatiltás végleges, a limit pedig nem. Valahol megtalálod a kártyádat, mert akkora mázlista vagy, hogy csak kimostad, akkor utána egyből tudod használni. Na jó, mosás után lehet nem 😀
Azért azt megjegyzem, hogy ha valaki megtalálta a kártyádat (és nem nálad volt), utána nem jó ötlet sokáig használni, és nem letiltani. Ugyanis a kártya számát, adatait, CCV kódot bárki láthatta. Ezekkel pedig a limit visszaállítása után bárki fizethet az interneten (a kártya nélkül). Erről az internetes fizetés dologról sokan megfeledkeznek. Itt se 5000Ft-os limit, se pinkód, bárki azt csinál, amit akar.
No. Ezen túllendülve jöhet a bürokrácia. Mi volt nálam? Kb így zajlott le a bank által rögzített (42 perces) beszélgetés ide tartozó része:
– Nem tiltatni akarok, csak egy másikat, és mikor megjön, letiltatom és beszüntetem a régit!
-Azt nem lehet!! Pótolni csak akkor tudjuk, ha letiltottuk. – (Vajon miért?) – Akkor maga egy teljesen új kártyát szeretne csináltatni igaz?
-Igen!
-Utánanézek – (15 perc zene…) – Ilyet nem lehet csinálni. Egy számlához nem tartozhat két ugyanolyan típusú kártya (ismét érdekelne az függőség, ami miatt ez elképzelhetetlen…)
Rövidre zárom, rendeltem egy másik, sokkal drágább kártyát, azért, hogy a régit, ha megtalálom tudjam használni… Csodálatos. Egyébként ehhez két ember kellett, mert az első nem tudta létrehozni a kártyát (ez részint megmagyarázza mi kerül itt 2 hétbe). Viszont a másodiknak sikerült elindítania a folyamatot. Sajnos ennek átfutási ideje szintén két hét. Viszont plusz pénzért, nem hozzám hanem fiókba küldettem, mert utoljára egy éven át kereste szerintük a postás a valódi címemet (valahogy a kínaiak túllendülnek ezen, mikor az ebayen rendelek). Bízom benne, hogy ezt most elkerülöm. Továbbá imádkozom, hogy a két hét valami furcsa módon, most majd belefér egy hétbe és 3 napba.
Szóval így állunk most. Itt van még egy érv, most a társasutazás mellett (két ember, kétszer annyi bankkártya). Még annyit teszek, hogy elvileg az OTP-nek plusz pénzért van olyan opciója, hogy 3 nap alatt csinál bankkártyát (amiről a CIB állította, hogy lehetetlen), szóval ma igyekszem keresni egy OTP fiókot, és megérdeklődöm. Tegnap 30 percig várakoztattak telefonon, aztán feladtam.
Mindegy ez nem tart ám vissza, jövőhéten irány Portugália! Most kicsit korábban kezdődött a kaland, mindenki drukkoljon! 🙂 Sziasztok.