A repülők biztonságosabbak, mint valaha
Boldog új évet kívánok! Remek évet zártam. Repültem idén Amerikába, Törökországba, Nepálba, Németországba, Katarba. És még sok helyre mentem, busszal és kocsival és vonattal is. Többet utaztam, mint eddig bármelyik évben. Szóval igencsak eseménydúsan telt. Ma pedig olvastam egy cikket a 2015-ös repülési adatokról, gondoltam megosztom hátha ti is kedvet kaptok a repüléshez. Lényege: a repülők biztonságosabbak, mint valaha!
Repülőgép baleset műszaki okokból
Az Aviation Safety Network adatai szerint, egész 2015-ben összesen 16 olyan gép volt, amelyik műszaki okok miatt történt haláleset. Ezekben 560 ember vesztette életét. Persze az 560 ember elég ijesztően hangzik. De azért gondoljunk bele: 2014-ben publikáltak arról cikket, hogy nagyjából 100.000 járat indul útnak minden nap, összesen 37,4 millió járat volt 2014-ben. Ebből a nagyságrendből pedig összesen 16 gépen volt idén műszaki probléma. Ez a szám hihetetlen alacsony.
A 16 balesetből kettő olyan légitársasággal történt, amelyek szerepeltek az Európai Unió feketelistáján, emiatt megvonták tőlük az európai repülési jogot. Hozzátenném, hogy a 16 problémából, valószínűleg nem minden esetben zuhant le gép. A Flightglobal repülési szakportál összesítése szerint 2015-ben összesen nyolc repülőgép zuhant le műszaki vagy emberi hiba miatt, ami összesen 161 ember életébe került. Tehát én azt mondom a modern technika elérte azt, amit várunk tőle, a repülés hihetetlenül biztonságossá válhatna. Miért csak válhatna?
A repülés nem lett biztonságosabb
Bárhogy koslattam a statisztikákat, arra jutottam, hogy a repülés nem lett biztonságosabb. Most már nem a repüléstől kell félni, hanem az emberektől. Az emberek azonban, majdnem mindenhol ott vannak! Az utóbbi években a terrorcselekmények következtében több volt a halál eset, mint a műszaki vagy gondolatlanságból bekövetkezett balesetekből.
A két leghíresebb a Germanwings Barcelona-Düsseldorf – pont ugyanaznap repültem Amerikába – , valamint az orosz Metrojet Sharm el Sejk-Szentpétervár járatának katasztrófája volt. Előbbi esetben az Airbus A320-as másodpilótája, Andreas Lubitz szándékosan az Alpok egyik csúcsának vezette a gépet, 150 ember halálát okozva. Sokat cikkeztek arról, hogy az úriember már többször akart öngyilkosságot elkövetni. Remélem, csak pletyka. A Metrojet Airbus A321-esének fedélzetén – az eddigi vizsgálatok alapján – bomba robbanhatott, a gép lezuhant, a 224 utas egyike sem élte túl a katasztrófát.
Repülni jó
Én továbbra is azt mondom, inkább repülök. Láthatjuk, hogy maga a repülő biztonságos, nincsenek karambolok, se ittas sofőrök vagy bátor fiatalok, akik gondatlanságból okoznának haláleseteket. Itt gyakorlatilag csak azok az emberek vannak, akik tudatosan ártani szeretnének – mindegy milyen okból –. És én hiszem, hogy ebből lényegesen kevesebb van, mint gondatlan emberből. Egyébként pedig a számok is ezt bizonyítják. Szóval, repülni jó!