Túrázás Nepálban I. – Mire lesz szükséged?

Arra gondoltam ahelyett, hogy leírnám melyik nap milyen szépen sütött a nap, inkább megragadom a lényegi információkat, és segítek azoknak, akik szintén szeretnének egy ilyen túrán részt venni. Nézzük, mik voltak azok a cuccok, amiknek nagy hasznát vettük.

1.) Igazolványkép – TIMS Card

Jó páran furcsán néztek, mikor képeim közt látták, hogy Nepálba fényképes túraengedély szükséges. Mivel a fővárosba éjjel érkeztünk és hajnalban indultunk, ezt nem tudtuk Kathmanduban kiváltani. A jó hír, hogy ezt Namche Bazar felé félúton, egy Jorselle nevű faluban is meg lehet oldani. Mi persze készültünk képekkel, de gyanúnk beigazolódott: a TIMS Card megvételénél nem volt fénykép automata. Igazából az is csoda volt, hogy ollójuk volt, ha elfelejtetted kivágni a képedet.

nepali-tura-engedely

Érdekességként lefényképeztem a nyomtatványt, amit ki kellett tölteni. Balszerencsénkre pont kifogytak a kártyákból, ami miatt folyamatosan magyarázkodnunk kellett. Ha veletek is ilyen történik, mindenképp fotózzátok le a kitöltött űrlapotokat, “bizonyítékként”, hogy ti akartatok venni.

2.) Hátizsák

Nagyjából 60-80 literes. A túra folyamán rájöttünk, hogy ideális kb 12-15 kilógrammos zsákot vinni. Szóval akkor csinálod okosan, ha ennyit pakolsz és nem többet. Én sokkal többet cipeltem. És azokon a napokon, amikor zsák nélkül indultunk útnak lényegesen jobban viseltem az emelkedőket.

A táska kiválasztásánál azonban még van pár szempont, amiket itt megemlítek. Ma már elég jó túrazsákokat lehet venni. Idővel mindenki megtapasztalja mi számára a legoptimálisabb, ami azonban tény: a táska hátának a lapockánktól a medence csontunkig kell érnie. Akkor lehet jól cipelni, ha ezeken fekszik fel. Vagy olyan táskát vegyünk, ahol erre figyeltünk, vagy amin állítható a háttámla.

Előny, ha nem kell mindenért lebontanod a teljes táskát. Itt azért szempont a praktikusság. Legyenek zsebek. Legyen vízhatlan, vagy legyen esőhuzat hozzá. Nekem már évek óta van egy esőhuzatos Quechua táskám, semmi baj nem volt vele.

A táskának önmagában is “komoly” súlya van. Lehet 100 literes táskát venni, de az már nem 2 kiló, hanem 3. Illetve arany szabály, hogy egy táskát addig pakolsz, amíg meg nem telik. Lényegtelen, hogy nagy vagy kicsi. Szóval igazából szerintem a 80l, amit én vittem eléggé a maximum. Pakolásról egyébként jó videókat, tippeket lehet a neten találni.

3.) GPS/Térkép

A térképen ne akadjunk fenn, lehet venni a Kathmandui reptéren, sőt valószínűleg Luklában is fogunk találni komoly választékban. GPS tracker  többnyire hasznos, mi azonban most telefonnal mentünk és Open Street Maps-sel, ami Offline. Nem könnyű eltévedni a Gokyo útvonalon, de higgyünk a csodákban és szerezzünk be  valamit erre az az eshetőségre is.

4.) Zseblámpa.

Nepálban nem nagyon van világítás. A házakban vagy gyertyával (majd rájössz, milyen jó, mert ez egyszerre fűt is 😛 ), vagy generátorról működtetett villanykörtével világítanak. Először is: a szobákban sincs az a nagy világosság, vittem sátorlámpát is, jól jött. Másodszor, mivel muszáj eljutnod a következő  szállásig, lehet sötétedés után is kell valamit menned, ilyen bármikor előfordulhat. Szóval egy jó zseblámpára vagy fejlámpára van szükség. A jó alaphangon azt jelenti, hogy olyan 200 lumen körüli.

5.) Powerbank.

Mint mondottam, az áram komoly problémát fog jelenteni. Még ahol van is áram, ott, is elég gyenge minőségűA szobákban nem lesz konnektor, külön feltöltheted a telefonodat, ez kb. 500Ft. Vannak helyek ahol azonban óránként 500, erre érdemes figyelni. PowerBank

Lehet kapni mindenféle Solar Chargert. Én a túra előtt alaposan körbejártam az ügyet. Napelemes töltőből két féle van. Az egyik amelyik egy Power Bank, annak egy lehetséges módja, hogy napelemmel töltöd. A másik pedig egy hagyományos napelemes töltő aksi nélkül.

A powerbankes előnye, hogy fel tudod tölteni hálózatról, és a napelem miatt lassabban merül. Az utóbbiból, ami jónak tűnt (mindkét féléből vittünk), legalább 7-9W teljesítményű kell legyen. Nagy felületű, vannak ilyen táskára szerelhető megfejtések. Napelem.  Netről érdemes rendelni minden ilyesmit, mert lényegesebben olcsóbb, mint itthon.